Wat mag dat kosten voor het doel?
(bedragen x € 1.000) | Jaarrekening 2017 | Begroting 2018 na VJN | Begroting 2018 na NJN | Raming 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 79.698 | 89.790 | 89.792 | 95.200 | 93.012 | 96.091 | 98.810 |
Baten | -1.650 | 792 | 723 | 720 | 720 | 720 | 720 |
Totaal saldo baten en lasten | 81.349 | 88.998 | 89.069 | 94.480 | 92.292 | 95.371 | 98.090 |
Toevoeging aan reserve | 90.481 | 11.267 | 11.267 | 9.729 | 1.500 | 1.735 | 1.500 |
Onttrekking aan reserve | 78.699 | 3.350 | 3.350 | 5.377 | 3.842 | 0 | 1.390 |
Subtotaal reserves | 11.782 | 7.917 | 7.917 | 4.352 | -2.342 | 1.735 | 110 |
Resultaat | 93.131 | 96.915 | 96.986 | 98.832 | 89.951 | 97.106 | 98.200 |
Toelichting meerjarenraming
Het merendeel van de lasten binnen dit doel wordt besteed aan de regionale OV-concessies. Voor 2019 betreft dit € 82 mln. In de jaren daarop nemen deze lasten per jaar met € 1,5 mln toe in verband met de verwachte prijsstijgingen (inflatie).
In 2019 wordt ter uitvoering van de overeenkomst met de gemeente Leiden voor het HOV-net een subsidie verstrekt van € 5,4 mln.
Door de investeringen in OV-infrastructuur stijgen de komende jaren de kapitaallasten van € 3,2 mln in 2019 naar € 7,5 mln in 2022.
De resterende middelen worden ingezet op de beleidsontwikkelingen, onderzoeken en maatregelen ter verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer binnen de provincie.